Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

söndag 3 september 2023

2007 Agrapart Avizoise

(100 % chardonnay)

 

27 december 2022 (hemma)

 


 

Det är bara att konstatera: jag dricker Avizoise alldeles för sällan! Avizoise 2007 är en fantastisk champagne och numret större än systervinet Minéral från samma år. Trots mer än nio års lagring efter degorgering känns den dessutom förhållandevis ung.

 

Agrapart Avizoise görs på druvor från gamla rankor i vingårdarna Les Robarts och La Voie d’Épernay i Avize. Till skillnad mot Minéral, som är fatjäst till 50 %, är den helt och hållet jäst på gamla fat och får dessutom sin andra jäsning under kork. Den här flaskan degorgerades i september 2013 med en dosage på 5 g/l.

 

Doft: Utvecklad, nötig, fruktig och komplex. Initialt med tydligt laktiska toner. Inslag av röda äpplen, grapefrukt, ost, päron, hasselnötter, krita, honungsmelon, svarta vinbär och honung.

 

Smak: Utvecklad, frisk, fruktig och mycket torr smak med fin intensitet och bra energi. Syrliga äpplen samsas med toner av citrus, svarta vinbär och kex. Hög syra och lång eftersmak.

 

Betyg idag: 92

 

Sannolikt bäst: 2022-2028

 

Mina intryck av andra årgångar av Avizoise:

2004: 91 (2019-04-13)

2006: 91 (2022-08-05)

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar