Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

måndag 11 september 2023

Grethen Mon Premier Vin

(100 % pinot meunier)

 

8 januari 2023 (hemma)

 


 

Antoine Grethen är en ny och spännande producent. Han håller till i byn Brouillet i Vallée de l’Ardre i den nordvästra delen av Montagne de Reims. Till skillnad mot huvuddelen av Montagne de Reims, där pinot noir är den stora druvan, domineras fälten i dessa trakter av meunier. Det är därför ingen överraskning att Antoine främst odlar den druvan på sina 2,9 hektar, men det finns även en del chardonnay och pinot noir samt nyplanterade innehav av arbane och petit meslier.

 

Antoines familj har varit lantbrukare i åtta generationer. Hans farfar började plantera vin parallellt med de övriga sysslorna på gården och Antoines pappa vidareutvecklade denna verksamhet, men man valde att sälja druvorna till det lokala kooperativet. Antoine tog över 2016 och året efter började han göra egen champagne. Han tillämpar ett ekologiskt och biodynamiskt arbetssätt ute på fälten och i källaren har han ett minimalistiskt tillvägagångssätt med målsättning om en så liten påverkan som möjligt. Alla viner är spontanjästa och lagras två år på fat. Från och med årgången 2020 tillsätter han inget svavel. Produktionen är låg. 2018 gjorde Antoine 5000 flaskor och framöver siktar han på att producera upp mot 15000 flaskor per år.

 

Det här är hans första champagne. Den är gjord på meunier från skörden 2017 från vingården Les vignes de la vallée i Brouillet samt jäst och lagrad 24 månader på fat. Dosagen uppgår till 1,5 g/l. Produktionen uppgick till 1236 flaskor.

 

Det här är en mycket lovande debut!

 

Doft: Generös doft med inslag av skogsbär, persika, rabarber, lite kex, grapefrukt och lakrits.

 

Smak: Syrlig, bärig och mycket torr smak av skogsbär, körsbär och citrus. Hög syra och bra längd.

 

Betyg idag: 86

 

Sannolikt bäst: 2027-2033

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar