Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

fredag 22 september 2023

Alexandre Bonnet Blanc de Noirs (2017-bas)

(100 % pinot noir)

 

24 januari 2023 (hemma)

 


 

Alexandre Bonnet är ett hus i Les Riceys (Côte des Bar) som grundades 1970 och som sedan 1998 ägs av Lanson-BCC. Man har 47 hektar egna odlingar, där det framförallt växer pinot noir, och man tillämpar ett hållbart arbetssätt.

 

Sortimentet består för närvarande av fem champagner och två stilla viner (en rosé de Riceys och en vit coteaux champenois). I likhet med andra producenter i hembyn täcker man därmed in samtliga tre appellationer i Champagne: Champagne, Coteaux Champenois och Rosé des Riceys. Bland champagnerna utmärker sig vingårdscuvéen La Géande som görs på samtliga sju druvor.

 

Den här champagnen görs på pinot noir från Les Riceys. Flaskan blev degorgerad i september 2021 med en dosage på 6 g/l.

 

Det här är en mycket trevlig champagne. Den håller ihop bra över två dagar.

 

Doft: Brioche, kex, smultron, grapefrukt, hallon och röda vinbär.

 

Smak: Bärig, frisk och torr smak av smultron, citrus, röda äpplen och hallon.

 

Betyg idag: 84

 

Sannolikt bäst: 2027-2032

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar