Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

söndag 17 september 2023

2008 Cédric Bouchard Roses de Jeanne Côte de Béchalin

(100 % pinot noir)

 

20 januari 2023 (hemma)

 


 

Côte de Béchalin är den av Cédric Bouchards champagner som får ligga längst på jästfällningen innan den degorgeras. Denna 2008:a blev degorgerad i april 2015.

 

Det här är en mycket bra champagne, men den känns lite nedtonad och något oförlöst. Trots närmare åtta års väntan efter degorgering kan den säkert vinna på ytterligare lagring. Jag dricker den över fyra dagar – för övrigt parallellt med den samtidigt degorgerade Côte de Val Vilaine 2013 – och den håller ihop bra.

 

Doft: Utvecklad, komplex, fruktig och kryddig. Inslag av gula äpplen, gul stenfrukt och citron. Efter hand kex och därefter hallon samtidigt som äpplena blir röda. Långt senare uppstår en kraftfull doft av övermogna jordgubbar.

 

Smak: Komplex, fruktig, frisk och torr. Till en början persika, gula äpplen och grapefrukt utan det beska. Efter hand hallon och röda äpplen. Långt senare även mogna jordgubbar. Påtaglig syra. Mycket lång eftersmak med toner av apelsin.

 

Betyg idag: 88

 

Sannolikt bäst: 2024-2030

 

Mina intryck av tidigare årgångar av denna champagne:

2006: 89 (2017-02-09)

2007: 86 (2021-07-08)

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar