Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

tisdag 19 mars 2024

VM: Louis Roederer Collection 243

(42 % chardonnay, 40 % pinot noir, 18 % pinot meunier)

 

27 juli 2023 (hemma)

 


 

Den tredje champagnen i den sista flighten är Louis Roederer, förra årets vinnare.

 

Med införandet av Collection 242, det vill säga föregångaren till den här champagnen, gjorde Louis Roederer om sin standardcuvée. Man införde ett nytt bruk av och förfaringssätt kring sina reservviner och man började numrera varje utgåva, likt Jacquesson och Krug. Numret avser vilken skörd i ordningen det handlar om sedan huset grundades 1776. Collection 242 var alltså den första i serien att släppas på vanlig butelj, men man började laborera med det nya upplägget redan från och med Collection 238 (med 2013-bas). Parallellt med introduktionen av 242 valde man även att släppa Collection 241 på magnum.

 

Collection 243 har 2018 som basårgång. Basårgången står för 59 % av blandningen som kompletterats med 31 % av en årgångsblandning, en réserve perpétuelle, som startades 2012 och 10 % av fatlagrade reservviner från sju årgångar (2009-2017). Den här flaskan blev degorgerad i februari 2023 med en dosage på 8 g/l.

 

Det här är en mycket bra champagne. Den är dock inte lika imponerande som Collection 242.

 

Doft: Generös och komplex. Inslag av gul stenfrukt, bubbelgum, lite jäst, krut och hasselnötter.

 

Smak: Ren, frisk, fruktig och torr smak med härlig sälta och bra koncentration. Gul stenfrukt, gula äpplen, lite bubbelgum och några hallon. Påtaglig syra och bra energi. Fin längd.

 

Betyg idag: 85

 

Sannolikt bäst: 2024-2032

 

Mina tidigare intryck av Collection-serien:

Collection 242: 86 (2022-06-23)

 

Mina intryck av föregångaren Brut Premier:

2012-09-07: 83

2015-04-04: 84(+)

2017-03-17: 83

2018-11-04: 84

 

Roederers baksidesetikett berättar det allra viktigaste, basårgången, och man lyfter även fram huvuddragen kring reservvinerna. Övriga fakta hittar man genom att scanna QR-koden eller genom att knappa in flaskans kod i Louis Roederers app.

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar