Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

torsdag 14 mars 2024

VM: Pommery Brut Royal

(33 % chardonnay, 33 % pinot noir, 33 % pinot meunier)

 

23 juli 2023 (hemma)

 


 

I nästa glas hittar man Pommery. Standardcuvéen Brut Royal görs på en tredjedel vardera av de tre stora druvsorterna, druvor som odlas i 40 byar. Champagnen bygger alltid på vin från tre årgångar och får tre års lagring på jästfällningen. Dessvärre framgår varken aktuella årgångar eller degorgeringsdatum, men skulle den här flaskan (som köptes i juni 2023) vara degorgerad 2022 handlar det om 2018 som basårgång med reservvin från 2017 och 2016.

 

Det här är en bra och välgjord champagne som gissningsvis vinner på ett par års lagring. Den håller ihop bra över två dagar.

 

Doft: Kryddig, fruktig och komplex. Inslag av citrus, gröna äpplen, mörka bär och svarta vingummin följs av svamp, brioche, smör och till slut en pikant ton av salmiak som går mot ammoniak.

 

Smak: Frisk, bärig och torr smak med viss sälta och bra koncentration. Svarta vinbär, svarta vingummin och citron. Påtaglig syra och bra längd. Eftersmak av gula äpplen.

 

Betyg idag: 84

 

Sannolikt bäst: 2025-2031

 

Mina tidigare intryck av denna champagne:

2015-10-26: 80

2022-06-15: 84

 

Baksidesetiketten är dessvärre inte lika imponerande som innehållet.

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar