Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

onsdag 20 mars 2024

VM: Deutz Brut Classic

(ca 33 % chardonnay, 33 % pinot noir, 33 % pinot meunier)

 

27 juli 2023 (hemma)

 


 

I det sista glaset i den sista flighten döljer sig Deutz Brut Classic. Det är den tjugonde och sista champagnen i 2023 års upplaga av VM i standardchampagne.

 

Deutz Brut Classic görs på en tredjedel vardera av de stora druvorna och champagnen får minst tre års lagring på jästfällningen. Dosagen uppgår till ca 8 g/l och basårgången är förmodligen 2018 i den här utgåvan.

 

Det här är en mycket bra champagne med fin framtid.

 

Doft: Generös, fruktig, gräddig och komplex. Inslag av päron, vit choklad, lite stenfrukt, svarta vinbär, lakrits och efter hand även jordgubbssaft.

 

Smak: Fruktig, frisk och torr smak med trevlig sälta. Gul stenfrukt, gula äpplen och söt citrus. Efter hand även jordgubbar och lakrits. Hög syra, men fin balans. Jättebra längd.

 

Betyg idag: 86

 

Sannolikt bäst: 2024-2032

 

Mina tidigare intryck av denna champagne:

2019-10-04: 80

2022-06-23: 85

 

Baksidan innehållet dessvärre inte mycket av substans, det nämns ganska exakt ingenting om det som finns i flaskan.

 


 

Det har därmed blivit dags att sammanfatta den andra upplagan av VM i standardchampagne.

 

Vinnare är Jacquesson Cuvée no 746! En av årets utmanare och en riktig härlig champagne.

 

För övrigt kan konstateras att även om några få champagner presterar lite sämre än förra året, så är kvaliteten överlag högre i år och flera av champagnerna har förmodligen aldrig varit bättre än nu. Jämför med 2022 blev det ganska stora förändringar i topplistan och värt att notera är att inga av de champagner som placerade sig på platserna 1-4 förra året hamnade så högt upp i år. Deutz fick högre poäng i år, men tappar ändå tre placeringar (från 2 till 5). Men det är väldigt jämnt i toppen och det skiljer endast en (1) poäng mellan plats 2 och 10.

 

De 16 högst rankade champagnerna är kvalificerade till 2024 års mästerskap. De kommer då att utmanas av några som inte var med det här året.

 

Slutresultatet i VM i standardchampagne 2023 (topp 16):

(förra årets placering)

 

1 (ny). Jacquesson, 87 poäng

2 (6). Lanson, 86

3 (5). Bollinger, 86

4 (11). Bruno Paillard, 86

5 (2). Deutz, 86

6 (12). Philipponnat, 85

7 (3). Billecart-Salmon, 85

8 (1). Louis Roederer, 85

9 (7). Charles Heidsieck, 85

10 (8). Ruinart, 85

11 (ny). Boizel, 84

12 (9). Pommery, 84

13 (10). Taittinger, 84

14 (4). de Venoge, 84 *

15 (ny). Duval-Leroy, 84

16 (14). Pol Roger, 83

 

Övriga deltagande champagner var (i poängordning): Delamotte, Ayala, Moët & Chandon och Henriot.

 

* Flaskan från de Venoge var inte helt korrekt och det är rimligt att anta att dess placering sannolikt varit högre med en perfekt flaska. Provningens utformning, där jag provar alla champagner halvblint, gav mig inte möjlighet att prova den igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar