Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

torsdag 7 mars 2024

2008 Suenen Millésime

(100 % chardonnay)

 

18 juli 2023 (hemma)

 


 

Suenens årgångschampagne från 2008 härstammar från tiden när Aurélien Suenens pappa Daniel fortfarande levde. Den här ”vanliga” årgångschampagnen tillhör en av de champagner som successivt fasades ut åren efter Aurélien tog över ansvaret för firman. Det förekommer även andra degorgeringar av den här årgången, men min flaska blev degorgerad i november 2015 med en dosage på 4 g/l. Jag köpte den i butiken 520 i Épernay i juli 2017.

 

Det här är en mycket bra champagne som fortfarande har potential att växa.

 

Doft: Utvecklad, fruktig och kryddig. Efter hand med lätt laktiska toner. Inslag av mogna gula äpplen, citronskal, krita, kex och kanelbulle.

 

Smak: Något utvecklad, frisk, fruktig och torr smak av gula äpplen, citron och kex. Hög syra och bra längd.

 

Betyg idag: 88

 

Sannolikt bäst: 2024-2030

 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar