Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

fredag 22 mars 2024

2013 Vadin-Plateau Bois des Jots

(100 % pinot noir)

 

28 juli 2023 (hos Martin & Emma i Simrishamn)

 


 

Vadin-Plateau är en odlare i premier cru-byn Cumières (Vallée de la Marne). Här har familjen Plateau odlat vin ända sedan 1765, när Joseph Plateau köpte sina första rankor. Det dröjde dock till den sjätte generationen, i form av Rémy Plateau, innan man började göra champagne. Rémys dotter Yvette gifte sig med en Guy Vadin, som 1958 döpte om champagnemärket till Vadin-Plateau. Idag är det deras barnbarn Yann Vadin som har ansvar för verksamheten. Han har infört ett ekologiskt arbetssätt och lanserat en rad nya champagner med fokus på terroir. Familjen äger sju hektar vinodlingar som utöver i hembyn finns i Aÿ, Pourcy, Hautvillers, Damery, Venteuil och Château-Thierry. Där odlar man 44 % meunier, 39 % pinot noir och 17 % chardonnay. Sortimentet består av fjorton olika champagner, en kombination av traditionella cuvéer (läs: den tidigare generationens alster) och Yanns nya vingårdschampagner.

 

Den här champagnen tillhör de sistnämnda. Den är gjord på pinot noir från vingården Bois des Jots i Cumières. Den är spontanjäst i ståltank och gjord utan dosage. Flaskan blev sannolikt degorgerad 2017.

 

Det här är en mycket bra och fullt utvecklad champagne.

 

Doft: Komplex doft av bokna äpplen, svamp, grillad citron, dammsugarpåse (!) och cantaloupe. Periodvis bärig och lite jordig med inslag av hallon och jordgubbar. I det tomma glaset: massor av barbecuesås.

 

Smak: Utvecklad, frisk, fruktig och mycket torr smak av mogna äpplen, grillad citron och lite svamp.

 

Betyg idag: 87

 

Sannolikt bäst: 2022-2027

 


 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar