Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

söndag 31 mars 2024

Gounel-Lassalle Ratafia Champenois Lounge No 1

(100 % pinot meunier)

 

28 juli 2023 (hos Martin & Emma i Simrishamn)

 


 

Gounel-Lassalle är en intressant producent i Chigny-les-Roses i Montagne de Reims. Familjefirman drivs av Arnaud Gounel och hans fru Sophie sedan 2002. Under de första åren fortsatte de, likt Arnauds pappa Pierre, att arbeta med det lokala kooperativet, men 2018 började de vinifiera sina druvor själva och inledde därmed den verksamhet vi ser idag. Man äger fem hektar odlingar, fördelade på 29 odlingslotter i byarna i Chigny-les-Roses, Ludes, Rilly-la-Montagne och Barzy-sur-Marne. De har tillämpat ett hållbart arbetssätt sedan länge och från och med 2024 är man ekologiskt certifierade. Gounel-Lassalle framställer nio olika champagner och en ratafia.

 

Det här är den första versionen av deras ratafia, Ratafia Champenois Lounge No 1. Den är baserad på 2018 års skörd och gjord på 100 % meunier, varav hälften vitt vin och hälften rött. Den har lagrats på ekfat innan den blev buteljerad i mars 2022. Namnet Lounge är för övrigt ett anagram av Gounel.

 

Det här är en mycket, mycket bra ratafia!

 

Doft: Rökig och fruktig med lite rostade toner och tydlig whiskykaraktär. Inslag av russin, katrinplommon, trä, aprikos och bilhall.

 

Smak: Söt (men inte jättesöt), fruktig och oljig. Mogna plommon, aprikos och torkad frukt. Hög syra, men bra balans.

 

Betyg idag: 89

 

Sannolikt bäst: Maintenant

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar