Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

onsdag 13 mars 2024

VM: Philipponnat Royal Réserve Brut

(67 % pinot noir, 31 % chardonnay, 2 % meunier)

 

23 juli 2023 (hemma)

 


 

I den tredje flighten i VM i standardchampagne hittar vi de fyra champagner som hamnade på platserna 9-12 i förra årets tävling. Jag provar dem halvblint.

 

Först ut av dessa visar sig vara Philipponnat Royal Réserve med 2019 som basårgång. Det är en pinotdominerad champagne som i det här fallet blev degorgerad i januari 2023 med en dosage på 8 g/l. Andelen reservvin uppgår till 34 %.

 

Det här är en mycket bra och väldigt generös champagne. Gissningsvis finns det även viss lagringspotential. Den håller ihop bra över två dagar och efter att den blivit avtäckt kan jag konstatera att det är den bästa utgåvan jag druckit av Royal Réserve.

 

Doft: Generös, fruktig, kryddig och komplex doft med inslag av röda äpplen, jordgubbar, krita, vitpeppar, gul stenfrukt, hallon, soja och körsbär.

 

Smak: Fruktig, frisk och torr smak med tydlig sälta och härlig koncentration. Röda äpplen, jordgubbar, hallon, körsbär, citrus och till slut även lite mandelmassa. Hög syra, men bra balans. Lång eftersmak.

 

Betyg idag: 85

 

Sannolikt bäst: 2025-2033

 

Mina tidigare intryck av denna champagne:

2011-bas: 81 (2018-01-20)

2012-bas: 84 (2018-10-11)

2017-bas: 83 (2022-06-18)

 

Philipponnat har sedan länge en alldeles utmärkt baksida där all den viktigaste informationen finns med:

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar