Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

tisdag 12 mars 2024

VM: Pol Roger Réserve

(33 % pinot noir, 33 % pinot meunier, 33 % chardonnay)

 

21 juli 2023 (hemma)

 


 

I det tredje glaset i den andra flighten döljer sig den här.

 

Pol Rogers standardchampagne Réserve görs på en tredjedel vardera av de stora druvorna och de kommer från odlingar i sammanlagt trettio byar. Andelen reservvin uppgår till 25 % och dosagen ligger på 8 g/l. Champagnen får fyra års lagring i Pol Rogers källare innan den släpps till försäljning. Basårgången i den här utgåvan skulle därmed kunna vara 2018 (flaskan köptes i juni 2023), men säker kan man förstås inte vara. Jag ser dock på husets hemsida att man, likt en del andra producenter, numera lanserat ett system där man kan scanna flaskans QR-kod för att få information om innehållet, så framöver blir det förhoppningsvis möjligt att detektera basårgång och annan nyttig fakta även när det gäller Pol Rogers champagner!

 

Det här är easy drinking! Den är bra, men saknar lite komplexitet

 

Doft: Parfymerad och fruktig. Inslag av päron, lite steniga mineraler, citron, persika och gula äpplen följs dag två av vanilj och salmiak.

 

Smak: Frisk, fruktig och torr smak med fin intensitet. Päron, persika och en aning lakrits till en början. På andra dagen även aprikos och mango. Hög syra och bra längd.

 

Betyg idag: 83

 

Sannolikt bäst: 2023-2030

 

Mina tidigare intryck av denna champagne:

2013-04-19: 82

2020-01-26: 83

2022-06-20: 82

 

Framsidan är klassiskt stilren. Baksidan är – klassiskt innehållslös.

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar