Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

måndag 11 mars 2024

VM: Delamotte Brut

(60 % chardonnay, 35 % pinot noir, 5 % pinot meunier)

 

21 juli 2023 (hemma)

 


 

VM i standardchampagne fortsätter. Den andra flighten består av de fyra champagner som hamnade på platserna 13-16 i förra årets tävling. Jag provar dem halvblint över två dagar.

 

I det första glaset döljer sig Delamotte Brut. Förra året råkade jag av misstag få med systerchampagnen Blanc de Blancs, men i årets mästerskap representeras Delamotte av rätt champagne.

 

Med tanke på Delamottes ursprung, i hjärtat av Côte des Blancs, är det inte så konstigt att instegschampagnen är chardonnaydominerad. Med 60 % av innehållet får den gröna druvan stort avtryck i blandningen som kompletteras med en tredjedel pinot noir och en skvätt meunier. Druvorna kommer till stor del från husets egna odlingar av chardonnay i hembyn Le Mesnil-sur-Oger samt i Avize och Oger. Champagnen får minst tre års lagring på jästfällningen och den här utgåvan har möjligen 2018 som basårgång. Dosagen uppgår till 8 g/l.

 

Det här är en ung, men bra champagne. Den presterar som bäst dag två.

 

Doft: Initialt diskret, därefter fruktig och något kryddig. Inslag av krita, ljust bröd, citrus, lite krut, vitpeppar och stekt torsk (!) följs efter hand av gula äpplen och hasselnötter.

 

Smak: Frisk, något fruktig och torr. Ung och något endimensionell, men med bra balans och skaplig längd. Citron, krita, stenfrukt och efter hand gröna äpplen. Påtaglig syra.

 

Betyg idag: 83

 

Sannolikt bäst: 2026-2033

 

Baksidan av flaskan bjuder på – en karta. Geografi i all ära, men här hade man gärna hittat fram till åtminstone en basårgång och ett degorgeringsdatum!

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar