Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

tisdag 12 mars 2024

VM: Henriot Brut Souverain

(ca 45 % pinot noir, 40 % chardonnay, 15 % pinot meunier)

 

21 juli 2023 (hemma)

 


 

Den fjärde och sista champagnen i den andra flighten är Brut Souverain från Henriot. Den görs på en blandning bestående av runt 45 % pinot noir, 40 % chardonnay och 15 % meunier från vingårdar i tjugonio byar och får minst tre års lagring på jästfällningen. Den här utgåvan har 2017 som basårgång med tillägg av någonstans i spannet 30-50 % reservvin. Dosagen anges numera vara under 6 g/l.

 

Den här känns elegant och välgjord, men något slätstruken.

 

Doft: Fruktig och efter hand något gräddig doft. Inslag av krut, gröna äpplen, mango och annan tropisk frukt.

 

Smak: Frisk, fruktig och torr smak av gul stenfrukt och citrus. Lätt och relativt endimensionell, men inte utan viss elegans. Påtaglig syra och skaplig längd.

 

Betyg idag: 81

 

Sannolikt bäst: 2023-2029

 

Mina tidigare intryck av denna champagne:

2017-07-20: 81

2022-06-20: 82

 


 

Suveränt, Henriot! Baksidesetiketten är uppdaterad och här presenterar man minsann vettig information istället för de gängse plattityderna. Här framgår det bland annat att den här champagnen numera kan klassas som extra brut. För övrigt är det viktigaste för mig att basårgången är angiven, men man hade ju önskat att druvblandningen och andelen reservviner hade angivits specifikt för den här utgåvan. Ett degorgeringsdatum hade förstås också varit trevligt, men kan det möjligen vara så att de fyra sista siffrorna i batchnumret (1122) är degorgeringsmånaden, det vill säga november 2022? De första siffrorna (23) anger rimligen året som champagnen släpptes till försäljning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar