Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

fredag 8 mars 2024

VM: Ayala Brut Majeur

(45 % chardonnay, 35 % pinot noir, 20 % pinot meunier)

 

19 juli 2023 (hemma)

 


I det andra glaset i den första flighten döljer sig Ayala Brut Majeur.

 

Brut Majeur bygger på alla de tre stora druvorna, där chardonnay står för ungefär hälften av blandningen, en tredjedel är pinot noir och resten meunier. Druvorna kommer från mer än 70 olika byar och den exakta druvfördelningen varierar från år till år. Champagnen ligger runt tre år på sin jästfällning innan degorgering och andelen reservvin uppgår till 20 %. Den här flaskan blev degorgerad i juli 2021 med en dosage på 7 g/l. Givet att den fått lite mer än tre års lagring på jästen borde basårgången i den här flaskan således vara 2017.

 

Den här champagnen är bra, men något generisk.

 

Doft: Generös, blommig och fruktig. Inslag av stenfrukt, fänkål, ballong och lite mjölkchoklad följs av kex och anis.

 

Smak: Frisk, fruktig, torr och relativt generös smak av gröna äpplen, päron, grapefrukt och persika. Dag två även anis och citron. Hög syra och bra längd.

 

Betyg idag: 82

 

Sannolikt bäst: 2024-2030

 

Baksidesetiketten bjuder i alla fall på ett degorgeringsdatum – det tackar man för!

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar