Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

onsdag 8 juli 2020

1996 Billecart-Salmon Le Clos Saint-Hilaire

(100 % pinot noir)

23 december 2019 (hemma)




Billecart-Salmons prestigechampagne Le Clos Saint-Hilaire görs på pinot noir från den en hektar stora vingården med samma namn, belägen precis vid huset i Mareuil-sur-Aÿ. Den här marken var ursprungligen en parkliknande del av familjens trädgård men man insåg potentialen i jorden och 1964 planterade man pinot noir här. Till slut bestämde man sig också för att producera en särskild champagne av dessa druvor och den första årgången som gjordes var 1995. Man döpte champagnen (och därmed också vingården) till Le Clos Saint-Hilaire efter skyddshelgonet som även gett namn åt byns kyrka, Église Saint-Hilaire. Billecart-Salmon, som arbetar ekologiskt i stora delar av sina odlingar, tillämpar ett biodynamiskt arbetssätt i den här vingården och sedan en tid tillbaka har man ersatt traktorn med en häst. Efter varje skörd släpper man dessutom in några får som får kalasa på blad och gräs samtidigt som de bidrar med gödsel. För övrigt beskär man rankorna kraftigt så att de ger betydligt färre klasar än normalt och därmed mer koncentrerade druvor. Champagnen vinifieras på ekfat, får lång lagring (10-15 år) på jästfällningen och mycket låg dosage. Denna 96:a ska enligt uppgift vara gjord helt utan dosage. Det begränsade skördeuttaget gör att antalet flaskor blir därefter och av den här årgången producerades det 6500 exemplar. Aktuell årgång idag är 2003 och den har endast gjorts i 1000 buteljer. Däremellan har champagnen även gjorts 1998, 1999 och 2002.



Den här flaskan köpte jag på Systembolaget i maj 2007 och jag har ruvat på den sedan dess – med målsättningen att inte dricka den för tidigt. Det visar sig dock att den fortfarande är ung och oförlöst! Förvisso mycket, mycket bra, men med potential att leverera en ännu bättre upplevelse om tre-fyra år. Flaskan dricks över tre dagar.

Doft: Utvecklad, brödig, fruktig, något oxiderad och något kryddig doft. Inslag av jäst, lite tropisk frukt, gröna äpplen, sten, vitpeppar och lakrits. Dag två är den mer utvecklad och bjuder på inslag av gräddkola, hasselnötter och lite rostade toner. På tredje dagen dyker det även upp lite skaldjur.

Smak: Frisk, fruktig, något kryddig och mycket torr. Klart elegant! Den har en härlig intensitet och fantastisk längd, men känns samtidigt tydligt oförlöst. Mineral, omogna Granny Smith och citrus med lite diskreta röda äpplen i bakgrunden. Hög syra! Dag två känns den något mer utvecklad och bättre balanserad, även om syran fortfarande är hög. Det uppenbarar sig lite päron och grillad citron. På tredje dagen är den ytterligare något mer utvecklad och känns mer harmonisk än tidigare, men har tappat en del i intensitet. Citronsmaken är tydligare nu.

Betyg idag: 89(+)

Sannolikt bäst: 2022-2030



Mina intryck av Billecart-Salmons övriga 96:or (med länkar till resp inlägg):

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar