Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

fredag 16 juni 2023

2002 Billecart-Salmon Le Clos Saint-Hilaire

(100 % pinot noir)

 

22 oktober 2022 (Café Live i Malmö)

 


 

Det här är en fantastisk champagne! Det är andra gånget jag provar 2002:an av Le Clos Saint-Hilaire – första gången var i mars 2022 i samma lokal som idag – och den har tveklöst växt en storlek till. Med det sagt finns det ytterligare potential här och den tålmodige, som kan vänta i några år till, bör bli rikligt belönad!

 

Det här är den femte årgången av Billecarts vingårdschampagne, efter 1995, 1996, 1998 och 1999. Den är fatjäst och gjord på ekologiskt odlad pinot noir från vingården Le Clos Saint-Hilaire, planterad på en mark som ursprungligen var en parkliknande del av familjens trädgård. Champagnen får som regel lång lagring på jästfällningen (10-15 år) och ingen eller mycket låg dosage. I den här årgången uppgår dosagen till 1 g/l.

 

Doft: Parfymerad och fruktig doft med inslag av apelsinmarmelad, söta äpplen, honung och clementin.

 

Smak: Fruktig, frisk, mycket torr och något utvecklad. Persika, nektarin och clementin. Hög syra och bra längd.

 

Betyg idag: 92

 

Sannolikt bäst: 2026-2035

 

Mina tidigare intryck av Le Clos Saint-Hilaire 2002:

2022-03-26: 91

 

Mina intryck av tidigare årgångar:

1995: 92 (2020-08-28)

1996: 90 (2021-10-09)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar