Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

tisdag 15 oktober 2024

2014 Georges Remy Coteaux Champenois Bouzy Rouge Les Vaudayants

(100 % pinot noir)

 

10 mars 2024 (hemma)

 


 

Georges Remy började göra coteaux champenois (2011) innan han började producera champagne (2014) och de stilla vinerna ligger honom fortfarande varmt om hjärtat – som traditionen påbjuder i hembyn Bouzy.

 

Denna Bouzy rouge från 2014 är gjord på pinot noir från vingården Les Vaudayants. Vinet fick 21 månaders lagring på fat innan det buteljerades i juli 2016.

 

Det här är ett mycket bra vin med riktigt härlig doft! Det känns fullt utvecklat idag och bör nog drickas inom kort.

 

Doft: Utvecklad, bärig och kryddig. Inslag av stall, mogna körsbär, mogna jordgubbar och mogna hallon följs av cigarr och bildäck.

 

Smak: Utvecklad, elegant och bärig smak med smekande tanniner. Jordgubbar, hallon och en aning vanilj.

 

Betyg idag: 87

 

Sannolikt bäst: 2020-2024

 

Jag har tidigare provat den underbara årgången 2019 av detta vin.

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar