Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

tisdag 15 oktober 2024

Georges Remy Les Quatre Terroirs no. 19

(77 % pinot noir, 23 % chardonnay)

 

9 mars 2024 (hemma)

 


 

Den här versionen av Les Quatre Terroirs från Georges Remy är till 94 % baserad på den stora årgången 2019 med tillägg av 6 % reservvin från 2018. Champagnen görs på druvor från vingårdslägen i de fyra byarna Bouzy, Ambonnay, Louvois och Tauxières. Den är jäst och lagrad på fat innan den blev buteljerad i juli 2020. Flaskan degorgerades i april 2022 utan dosage.

 

Jag provade den här utgåvan av Les Quatre Terroirs för första gången vid ett besök hos Georges i juli 2022 och blev omedelbart imponerad av dess härliga koncentration. Idag är den något mer utvecklad – gula äpplen har blivit röda i smakbilden – men den kommer inte må dåligt av ytterligare lagring. En härlig champagne!

 

Doft: Fruktig, kryddig och något utvecklad. Inslag av röda äpplen, mogen citrus, körsbär och lite vanilj följs av krita, ingefära och brioche.

 

Smak: Fruktig, frisk och mycket torr smak med fin koncentration. Röda äpplen, mogen citron och körsbär. Hög syra, men bra balans. Lång eftersmak.

 

Betyg idag: 88

 

Sannolikt bäst: 2027-2033

 

Mina tidigare intryck av Les Quatre Terroirs 19 (med länk):

2022-07-06: 88

 

Mina intryck av andra utgåvor (med länkar):

No. 16: 85 (2021-01-20)

No. 20: 88 (2023-11-25)

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar