Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

torsdag 3 oktober 2024

Alexandre Chaillon Vitrail (2019/2018)

(54 % pinot noir, 40 % chardonnay, 6 % pinot meunier)

 

22 februari 2024 (Julie i Malmö)

 


 

Jag gillar att prova nya producenter – i min ständiga jakt på den perfekta champagnen – och en av de upptäckter från förra året som jag är allra gladast över är Alexandre Chaillon från Aÿ. Jag drack hans Vitrail (baserad på 2019/2018) – för övrigt hans allra första champagne – så sent som i slutet av december 2023. Nu, knappt två månader senare, får jag den serverad blint av en vinkompis (tack, Dennis!). Jag upplever den som något annorlunda och något mer utvecklad idag, men lika fantastisk som senast!

 

Vitrail från Alexandre Chaillon är gjord på druvor från vingårdarna Terres de Breux i Brugny och Les Renards i Pierry. Denna första utgåva består av lika delar 2019 och 2018. Vinerna från de båda årgångarna fick 11 respektive 23 månaders lagring på ekfat innan blandningen buteljerades i juli 2020. Flaskan degorgerades i januari 2023 med en dosage på 2,5 g/l.

 

Doft: Generös och fruktig med något laktiska toner. Inslag av citron, Refreshers, Hockeypulver, hasselnötter och lite marsipan.

 

Smak: Generös, fruktig, syrlig och mycket torr smak med trevlig sälta och bra energi. Citronyoghurt, gula äpplen, marsipan och mango. Hög syra, men bra balans.

 

Betyg idag: 90

 

Sannolikt bäst: 2028-2034

 

Mina tidigare intryck av denna champagne (med länk till inlägget):

2023-12-25: 90

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar