Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

fredag 4 oktober 2024

2019 Domaine des Tuileries Acacia

(100 % pinot meunier)

 

24 februari 2024 (hemma)

 


 

Domaine de Tuileries är ett spännande sidoprojekt, startat av Bryan Marx på Marx-Coutelas. Han tog över ansvaret för familjeverksamheten 2017 och 2018 bestämde han sig för att öronmärka ett och ett halvt av familjens sju hektar i hembyn Venteuil (Vallée de la Marne) för detta sidoprojekt. Året efter ställde han om till ett ekologiskt arbetssätt och blev sedermera certifierad 2022. I källaren jobbar Bryan uteslutande med ekfat och delvis nya sådana. Hittills har han hunnit släppa fyra champagner under denna nya etikett: Acacia, Clos du Château, Les Crayères och Empreintes.

 

Acacia är gjord på meunier från Venteuil och det här är den första årgången av denna champagne. Flaskan blev degorgerad i mars 2023 utan dosage.

 

Det här är en mycket bra champagne!

 

Doft: Bärig och något oxiderad. Inslag av jäst, röda vinbär, hallon, björnbär och svarta vinbär.

 

Smak: Bärig, syrlig och mycket torr smak med viss sälta. Röda vinbär, björnbär och svarta vinbär. Hög syra, fin energi och bra längd,

 

Betyg idag: 87

 

Sannolikt bäst: 2029-2035

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar