Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

söndag 13 oktober 2024

2009 Emmanuel Brochet Les Hauts Meuniers

(100 % pinot meunier)

 

7 mars 2024 (hemma)

 


 

Les Hauts Meuniers görs på druvor från en liten plätt (0,4 ha) med gamla rankor av meunier i den övre delen av Emmanuel Brochets innehav i den sluttande vingården Le Mont Benoit i Villers-aux-Nœuds. Champagnen är jäst och lagrad (11 månader) i gamla fat och framställd utan dosage. Den har dock en nivå av restsocker på 6 g/l, vilket innebär att den klassificeras som extra brut och inte brut nature. Det gjordes totalt 546 flaskor av denna årgång. Gissningsvis är det inte många som finns kvar idag.

 

Det här är en fantastisk champagne och en av de bästa som Emmanuel har gjort!

 

Doft: Utvecklad, fruktig, parfymerad och lätt oxiderad doft med inslag av mandlar, mogen citron, blåbär, röda äpplen, bakverk och punschpraliner.

 

Smak: Utvecklad, fruktig, frisk och torr smak med viss sälta och härlig koncentration. Söta äpplen, blåbär, körsbär och gräddkola. Hög syra, men perfekt balanserad. Lång eftersmak.

 

Betyg idag: 92

 

Sannolikt bäst: 2023-2029

 

Mina intryck av andra årgångar (med länkar till resp. inlägg):

2008: 93 (2020-05-15)

2011: 89 (2020-01-22)

2012: 90 (2019-05-08)

2016: 86(+) (2023-11-19)

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar