Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

onsdag 29 juli 2020

2011 Emmanuel Brochet Les Hauts Meuniers

(100 % pinot meunier)

22 januari 2020 (Matbaren i Stockholm)




Emmanuel Brochet går från klarhet till klarhet och även i en generellt så svag årgång som 2011 levererar han på en mycket hög nivå! Det här är en snudd på fantastisk champagne, trots att den rimligen fortfarande har sina allra bästa år framför sig.

Les Hauts Meuniers görs på pinot meunier från en 0,4 hektar plätt som planterades 1962 i vingården Mont Benoit i Brochets hemby Villers-aux-Nœuds. Champagnen är spontanjäst och lagrad på gamla ekfat i elva månader. Därefter har den fått fem års lagring på flaska innan degorgering, vilket därmed rimligen skedde under sensommaren 2017. Dosage på 2 g/l. Av den här årgången gjordes det 1300 flaskor.

Doft: Komplex, fruktig, oxiderad och något utvecklad doft med tydlig sälta och subtil fatkaraktär. Inslag av Golden Delicious, citrus, nektarin, smör, brioche, björnbär, gula blommor och mandlar.

Smak: Frisk, fruktig och torr smak med fin koncentration. Röda äpplen, angenäm grapefrukt och mandlar.

Betyg idag: 89

Sannolikt bäst: 2023-2028




Jag har tidigare druckit årgång 2012 av den här champagnen.

Denna champagne dricks i samband med en härlig lunch på Mathias Dahlgrens Matbaren i Stockholm. Det som serveras på tallrikarna ser ut så här:








I tur och ordning: Rosastekt fläskkarré med tryffel, ostronblad och kapris. Hällstekt bläckfisk med jordärtskocka, forellrom och hollandaise. Citron- och marängpaj med vaniljglass och hallon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar