Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

fredag 30 augusti 2019

2012 Emmanuel Brochet Les Hauts Meuniers

(100 % pinot meunier)

8 maj 2019 (Verandan på Grand Hôtel i Stockholm)




Emmanuel Brochet är en av Champagnes klarast lysande stjärnor för tillfället. Hans Les Hauts Meuniers görs på pinot meunier från gamla stockar, en plätt på 0,4 hektar som planterades 1962, i vingården Mont Benoit i Villers-aux-Nœuds. Champagnen är spontanjäst på gamla ekfat och lagrad på de samma i elva månader innan buteljering. Därefter har den fått fem års lagring på jästfällningen innan den degorgerades. Det senare skedde rimligen hösten 2018. Dosage på 2 g/l. Totalt gjordes det 1 272 flaskor av den här champagnen.

När jag tittar närmare på etiketten ser jag ett litet NM (förkortning för négociant manipulant) vilket innebär att Emmanuel Brochet fått husstatus, precis som många andra småodlare de senaste åren. Det ger honom rätt att köpa druvor från andra odlare.

Den är så klart ung, men redan en fantastisk champagne! Först påminner den mycket om en chardonnay, men ganska snart dyker de bäriga tonerna upp. Jag hade gärna haft möjlighet att dricka den här flaskan över två dagar, men den intas dessvärre på restaurang.

Doft: Blommig (ett helt växthus till en början), bärig och lätt oxiderad doft med tydlig sälta. Inslag av ljust bröd, röda vinbär, hallon, röda äpplen och jordgubbar.

Smak: Ung, mycket torr och frisk smak. Otroligt elegant! Syrliga röda äpplen, citrus (grapefrukt till en början, mer åt torr citron mot slutet) och röda vinbär. Mycket hög syra.

Betyg idag: 90

Sannolikt bäst: 2024-2030

Champagnen dricks i samband med en middag på Grand Hôtel i Stockholm, bestående av Kalixlöjromstoast samt grillad regnbågsrygg med hummerhollandaise, endiver och tryffelkaviar:



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar