Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

lördag 29 juni 2024

Chartogne-Taillet Sainte Anne (2020-bas)

(60 % chardonnay, 35 % pinot noir, 5 % meunier)

 

19 november 2023 (franska ambassadörens residens i Stockholm)

 


 

Franska vinlistan bjuder in till provning med flera av sina bästa producenter på plats och undertecknad är också där.

 

Chartogne-Taillet är det första bordet jag söker mig till och jag blir genast serverad ett glas av producentens instegschampagne, Cuvée Sainte Anne.

 

Den här utgåvan av Sainte Anne är till 80 % baserad på skörden 2020. Flaskan blev degorgerad i juni 2023 med en dosage på 4 g/l.

 

Det här är i vanlig ordning en mycket bra champagne och en fin start på kvällen!

 

Doft: Generös, fruktig och kryddig. Inslag av hallon, röda äpplen, päron, hö och brioche.

 

Smak: Fruktig, frisk och torr smak med viss sälta. Toner av röda äpplen och citrus dominerar.

 

Betyg idag: 87

 

Sannolikt bäst: 2029-2034

 

Mina tidigare intryck av Sainte Anne (med länkar till resp. inlägg):

2010-bas: 86 (2014-04-12)

2010-bas: 86 (2015-08-30)

2015-bas: 85 (2020-03-07)

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar