Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

måndag 10 juni 2024

2009 Rémi Leroy Blanc de Blancs

(100 % chardonnay)

 

25 oktober 2023 (hemma)

 


 

Rémi Leroys årgångsdeklarerade blanc de blancs från 2009 är jäst på fat. Den här flaskan degorgerades i april 2016 med en dosage på 3 g/l. Den totala produktionen uppgick till 852 buteljer och 125 magnum.

 

En mycket bra champagne! Jag upplever dessutom att den precis äntrat sitt optimala drickfönster och sannolikt har många fina år framför sig.

 

Doft: Utvecklad, men relativt diskret doft med inslag av gröna äpplen, citron, hav, mandlar och vanilj.

 

Smak: Utvecklad, frisk, fruktig och mycket torr smak med viss sälta. Citron, gröna äpplen och valnötter. Hög syra och bra energi. Mycket lång eftersmak.

 

Betyg idag: 88

 

Sannolikt bäst: 2023-2029

 



 

5 kommentarer:

  1. Hej Martin, Joakim här från Barolista. Jag kör en provning nästa måndag med 6 flaskor Laurent Perrier, däribland två äldre Grand Siecle. Det är svårt att hitta info om vilken period dom är från och vilka årgångar som ingår - har mailat Laurent Perries två gånger, inget svar, och mailat importören, inget svar... Då vänder jag mig till expertisen :-) Skulle du kunna tänka dig att titta på bilder av buteljerna och se om du kan ha någon idé? Jag finns på melchior12345 - at - yahoo.se. /Joakim

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Joakim! Det låter som en trevlig provning. Jag har dessvärre dålig koll på äldre Laurent-Perrier och Grand Siecle, så där har jag tyvärr inte så mycket att bidra med. Har du provat med bildsök i kombination med olika iterationsnummer och årgångar?

      Radera
    2. Yes, googlat fram och tillbaka och hittar tyvärr inte mycket. Fortfarande inget svar, varken från producent eller importör, bra kundbemötande där...

      Radera
    3. Dålig stil att inte svara på mail. Hoppas det blir en lyckad provning i alla fall!

      Radera
    4. Tack, det blir det säkert :-) Noteringar kommer på bloggen.

      Radera