Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

lördag 1 juni 2024

2018 Laculle Frères Val Moignot Cuvée Bertil Andersson

(100 % pinot blanc)

 

14 oktober 2023 (hemma)

 


 

Val Moignot är den tredje champagnen från premiärårgången hos Laculle Frères. Den är gjord på hundra procent pinot blanc från vingården Val Moignot i Meurville och skörden 2018. Pinot blanc är en ovanlig champagnedruva, men ändå relativt förekommande nere i Côte des Bar där bröderna Laculle verkar. Oftast dyker pinot blanc upp som en del i en druvblandning, men det finns ett flertal producenter i den här delen av Champagne som även gör druvrena pinot blanc-champagner. Bland de mest namnkunniga hittar man Cédric Bouchard (La Bolorée), Charles Dufour (Le Champ du Clos, med flera), Pierre Gerbais (Originale, med flera) och Vouette & Sorbée (Textures).

 

Den här champagnen är dedikerad till den svenske biokemisten Bertil Andersson. Producenten donerar enligt uppgift 10 euro för varje såld flaska till projekt för unga forskare. I likhet med systerchampagnerna Bicheret och Bourdon är den jäst och lagrad på fat innan den buteljerades i juli 2019. Det finns inget degorgeringsdatum på flaskan, men den blev sannolikt degorgerad i augusti 2022. Dosagen är mycket låg (extra brut).

 


 

Det här är en mycket bra champagne och i mitt tycke bäst av producentens tre första cuvéer.

 

Doft: Fruktig och örtig. Inslag av citron, vit persika, gula äpplen, citronmeliss och efter hand även citronwafers.

 

Smak: Frisk, fruktig och mycket torr smak som domineras av citron och gröna äpplen. Fin sälta. Hög syra och lång eftersmak.

 

Betyg idag: 85

 

Sannolikt bäst: 2028-2033

 

De tre första champagnerna från Laculle Frères:

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar