Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

måndag 3 juni 2024

2018 Les Frères Mignon Potion Écarlate

(80 % pinot noir, 20 % chardonnay)

 

18 oktober 2023 (hemma)

 


 

Det här är den första årgången av denna roséchampagne från Les Frères Mignon i Cramant. Potion Écarlate är en rosé de saignée som är gjord på 80 % pinot noir från Le Chêne Plat i Cumières med tillägg av 20 % chardonnay från Les Terres de Maladries i Avize. Flaskan blev degorgerad i oktober 2022 med en dosage på 3,2 g/l.

 

Det här är en mycket bra roséchampagne i en kraftfull stil.

 

Doft: Kraftfull, fruktig, jordig och något kryddig. Inslag av mogna jordgubbar, röda äpplen, nypon och lakrits.

 

Smak: Kraftfull, bärig, kryddig, frisk och mycket torr. Mogna jordgubbar, mjöliga röda äpplen, körsbär och lakrits. Bra intensitet och påtaglig syra. Mycket lång eftersmak med massor av röda äpplen. Långt senare dyker det upp tydliga toner av salmiak (Lakrisal).

 

Betyg idag: 86

 

Sannolikt bäst: 2028-2034

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar