Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

torsdag 13 juni 2024

2011 Marguet La Grande Ruelle

(100 % pinot noir)

 

28 oktober 2023 (hemma)

 


 

La Grande Ruelle är en vingård i den nordvästra delen av Ambonnay, precis vid gränsen mot grannbyn Bouzy. Det här är den första årgången av denna champagne, gjord på pinot noir av rankor som planterades 1967. Champagnen är framställd utan dosage och utan tillsats av svavel. Min flaska blev degorgerad i mars 2016.

 

Det här är en mycket bra champagne med bra energi och fin balans.

 

Doft: Utvecklad, fruktig och något jordig. Inslag av mogna röda äpplen, aprikos, krusbär, ek och krut följs av jordgubbar, smör och lite mint.

 

Smak: Utvecklad, frisk, fruktig och mycket torr smak med viss sälta och bra energi. Stenfrukt, röda äpplen och pigga citrustoner. Hög syra, men bra balans.

 

Betyg idag: 88

 

Sannolikt bäst: 2022-2028

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar