Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

fredag 14 juni 2024

2010 Marguet Les Bermonts

(100 % chardonnay)

 

29 oktober 2023 (hemma)

 


 

Det här är ännu en av Benoît Marguets vingårdschampagner, gjord på chardonnay från gamla rankor (planterade 1952) i vingården Les Bermonts i Ambonnays västra utkant. Flaskan blev degorgerad i december 2014 utan dosage.

 

I denna den första årgången som gjordes av Les Bermonts producerades det 2040 flaskor. Därefter har Marguet även hunnit släppa 2012, 2014, 2017, 2018 och 2020.

 

En härlig champagne!

 

Doft: Utvecklad, fruktig, gräddig och komplex. Inslag av gröna äpplen, citronskal, krita och 7 Up följs av jordgubbar, blommor och rostat bröd.

 

Smak: Utvecklad, fruktig, gräddig, frisk och mycket torr smak med härlig sälta och bra intensitet. Gröna äpplen, lime och honung. Hög syra och lång eftersmak.

 

Betyg idag: 88

 

Sannolikt bäst: 2021-2027

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar