Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

måndag 24 juni 2024

2008 Lilbert-Fils Cramant

(100 % chardonnay)

 

11 november 2023 (hemma)

 


 

Lilberts årgångschampagne från 2008 känns perfekt utvecklad idag! Det är en snudd på fantastisk champagne.

 

Champagnen är gjord på chardonnay från gamla stockar i olika lägen i producentens hemby Cramant. Flaskan blev degorgerad sommaren 2014 med en dosage på 7 g/l.

 

Doft: Utvecklad, fruktig och något kryddig. Inslag av mogna gula äpplen, ljust bröd, krita, lite rå fisk och nötter följs av lite anis, mandelmassa och vitpeppar.

 

Smak: Utvecklad, fruktig, frisk och torr smak med bra intensitet, fin energi och angenäm sälta. Citron, gröna äpplen och tropisk frukt. Dag två även mandelmassa. Hög syra, men bra balans. Mycket lång eftersmak.

 

Betyg idag: 89

 

Sannolikt bäst: 2021-2028

 

Mina intryck av andra årgångar (med länkar till resp. inlägg):

2005: 86 (2016-03-17)

2016: 86 (2022-07-06)

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar