Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

torsdag 27 juni 2024

Drémont-Marroy La Lierie (2019-bas)

(53 % pinot noir, 47 % chardonnay)

 

16 november 2023 (hemma)

 


 

La Lierie från Drémont-Marroy görs på en blandning av pinot noir och chardonnay. Den här utgåvan har 2019 som basårgång, som kompletterats med 30 % reservvin. Den är delvis (20 %) jäst och lagrad på ekfat samt framställd utan den malolaktiska jäsningen och utan dosage. Den här flaskan blev möjligen degorgerad i april 2023.

 

Det här är en härlig champagne! Den dricks över två dagar och lyfter ett snäpp till andra dagen.

 

Doft: Generös, fruktig och något rökig. Inslag av persika, röda bär och tobak. Efter hand blir bären mörka.

 

Smak: Generös, fruktig, frisk och torr. Persika, smultron, hallon, röda äpplen och citrus. Dag två björnbär och andra mörka bär.

 

Betyg idag: 88

 

Sannolikt bäst: 2028-2034

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar