Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

tisdag 18 juni 2024

Gaspard Brochet PN + CH (Âne) Tome III

(50 % pinot noir, 50 % chardonnay)

 

3 november 2023 (Grand Hotel i Lund)

 


 

Det här är den tredje årgången av ”Åsnan” (Âne) från Gaspard Brochet, gjord på en 50/50-blandning av pinot noir och chardonnay. Druvorna kommer från vingårdarna Les Plantes och Les Beaux Bras i Écueil och skörden 2020. Flaskan blev degorgerad i januari 2023 utan dosage. Total produktion: 652 flaskor.

 

Ännu en härlig champagne från Gaspard!

 

Doft: Generös, fruktig och något kryddig. Inslag av citron och päron följs ganska snart av hallon, smultron, röda äpplen och lätt rostad brioche. Senare även smör.

 

Smak: Fruktig, frisk och torr smak med härlig sälta och fantastisk koncentration. Hallon, smultron och röda äpplen. Hög syra och bra längd.

 

Betyg idag: 89

 

Sannolikt bäst: 2029-2035

 

Jag har tidigare druckit den första utgåvan (Tome I) av Âne.

 


 

Champagne och oxfilé är väldigt gott, åtminstone var för sig!

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar