Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

lördag 8 juni 2024

2016 Olivier Horiot Sève

(100 % pinot noir)

 

24 oktober 2023 (hos Vin & Natur i Malmö)

 


 

Séve är en årgångschampagne som görs på pinot noir från vingården En Barmont i Les Riceys. Den är spontanjäst och lagrad (elva månader) på gamla fat. Det här är årgång 2016 och flaskan blev degorgerad i januari 2023 utan dosage.

 

Det här är en mycket bra champagne!

 

Doft: Generös och fruktig. Inslag av mogna hallon, röda äpplen, aprikos och stekt bröd med ett lätt animaliskt inslag som får mig att tänka på en iskender på Hasir i Berlin.

 

Smak: Fruktig, frisk och mycket torr smak av hallon, hallon och hallon.

 

Betyg idag: 88

 

Sannolikt bäst: 2029-2035

 

Jag har tidigare druckit årgång 2008 av Sève.

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar