Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

måndag 17 juni 2024

2009 Marguet Les Crayères

(62 % chardonnay, 38 % pinot noir)

 

2 november 2023 (hemma)

 


 

Årgång 2009 av Les Crayères från Marguet är gjord på en chardonnaydominerad blandning. Det är 62 % av den gröna druvan och 38 % pinot noir. Den här flaskan blev degorgerad i juli 2014. Champagnen är i vanlig ordning framställd utan dosage.

 

Precis som i premiärårgången 2008 finns namnet Marguet inte med på flaskans framsida – sannolikt för att få en mer stilren etikett och inte förstöra den fina bilden. Gissningsvis var det under dessa år många (inklusive vårt statliga monopol, om jag inte missminner mig) som fick uppfattningen att producentnamnet var Les Crayères. Benoît Marguet insåg uppenbarligen sitt misstag, för från och med 2011 uppdaterades etiketten – som synes i föregående blogginlägg – så att även namnet Marguet lyfts fram. Snygga etiketter är viktigt, men man ska inte underskatta behovet av varumärkesbyggande!

 

Det här är under alla omständigheter en snudd på fantastisk champagne!

 

Doft: Utvecklad, fruktig och fint oxiderad. Inslag av mogna äpplen, fänkål och krita följs av svarta vinbär, rostade nötter och lemoncurd.

 

Smak: Utvecklad, fruktig, frisk och mycket torr smak av mogna äpplen, körsbär och svarta vinbär. Hög syra, men bra balans. Lång eftersmak med lite krita och gröna äpplen.

 

Betyg idag: 89

 

Sannolikt bäst: 2020-2026

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar