Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

lördag 8 juni 2024

Olivier Horiot Métisse (2019-bas)

(80 % pinot noir, 20 % pinot blanc)

 

24 oktober 2023 (hos Vin & Natur i Malmö)

 


 

Champagnen Métisse från Olivier Horiot görs på pinot noir och pinot blanc från åtta olika lägen i hembyn Les Riceys. Den här utgåvan är baserad på skörden 2019 med tillägg av en mindre del (15-20 %) reservvin från en fatlagrad årgångsblandning (réserve perpétuelle) som startades 2006. Flaskan blev degorgerad i februari 2023 utan dosage.

 

Den doften – den är fullständigt underbar! Champagnen är så klart ung och behöver lagras, men den är mycket lovande. Idag vill man nästan bara dofta på den!

 

Doft: Generös och fruktig doft med lite reduktiva toner i bakgrunden. Den mest underbara ton av mogna gula äpplen man kan tänka sig samsas med inslag av päron och hallon med lite rök och steniga mineraler i bakgrunden.

 

Smak: Frisk, fruktig, mycket torr och något reduktiv smak med viss sälta. Hallon och gula äpplen dominerar.

 

Betyg idag: 88(+)

 

Sannolikt bäst: 2029-2035

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar