Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

fredag 7 juni 2024

2018 Olivier Horiot Rosé des Riceys En Valingrain

(100 % pinot noir)

 

24 oktober 2023 (hos Vin & Natur i Malmö)

 


 

Det här är en rosé des Riceys, det vill säga ett stilla rosévin gjort på pinot noir från Les Riceys i den södra delen av Champagne. Druvorna kommer från vingården En Valingrain och vinet har spontanjäst med sju dagars maceration. En tiondel av druvorna fottrampades, för övrigt hela klasar. Vinet buteljerades i juni 2020 efter 21 månaders lagring på gamla bourgognefat.

 

Det här är ett mycket bra vin som är klart tillgängligt redan idag!

 

Doft: Generös, bärig och kryddig. Inslag av körsbär, mogna jordgubbar, röda vinbär hallon, te och lite salmiak.

 

Smak: Bärig, frisk och torr smak av körsbär, jordgubbar och röda äpplen.

 

Betyg idag: 87

 

Sannolikt bäst: 2027-2033

 

Mina intryck av tidigare årgångar av detta vin:

2010: 84 (2023-09-18)

2017: 86 (2023-09-16)

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar