Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

tisdag 13 februari 2024

2012 David Léclapart L’Aphrodisiaque

(80 % chardonnay, 20 % pinot noir)

 

15 juni 2023 (hos Marina i Lund)

 


 

På en vinprovning (BYOB) i Lund öppnas det bland många andra roliga flaskor även fyra champagner. Det här är den första av dessa.

 

David Léclapart började göra L’Aphrodisiaque 2012, efter att skörden bara blivit häften så stor som normalt. Istället för att producera sina fyra ordinarie champagner valde han att blanda alla druvor och framställa denna för året enda champagne. Därefter har han även gjort den 2016, 2017 och 2018 (och möjligen fler år efter det, men det är dessa som hunnit komma ut på marknaden).

 

Det här är tredje gången jag provar 2012:an. Den imponerade stort de båda första gångerna, men idag presterar den inte lika bra. Den är förvisso mycket bra, men det är ingen perfekt flaska.

 

Doft: Utvecklad, fruktig och kryddig doft med lätt laktiska toner. Inslag av röda äpplen, honung och grädde.

 

Smak: Utvecklad, frisk, fruktig och mycket torr smak som domineras av röda äpplen. Hög syra, men lider lite av brist på energi. Relativt kort. Känns äldre än vad den är.

 

Betyg idag: 87

 

Sannolikt bäst: 2023-2029

 

Mina tidigare intryck av L’Aphrodisiaque 2012:

2018-10-06: 89(+)

2021-07-23: 90

 

Jag har även hunnit prova årgång 2016 av L’Aphrodisiaque.

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar