Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

söndag 25 februari 2024

2015 Augustin Cuvée CXVI – pinot noir

(100 % pinot noir)

 

3 juli 2023 (hemma)

 


 

Cuvée CXVI (alltså 116) från Augustin finns även i en version gjord på chardonnay, men det här är pinot noir-varianten. Champagnen är framställd utan tillsatt svavel och namnet är en ordlek på det temat. Hundrasexton på franska heter cent seize, men cent uttalas på samma sätt som sans. Sans seize betyder ”utan 16” och 16 i det här fallet är förstås grundämnet svavels position i periodiska systemet.

 

Cuvée CXVI – pinot noir är framställd på druvor från gamla stockar i Avenay Val d’Or. Den är spontanjäst och lagrad (elva månader) på ekfat och i någon annan typ av behållare – uppgifterna varierar. I likhet med producentens övriga champagner är den gjord på druvor från en enda årgång och här handlar det om 2015. Flaskan blev degorgerad i augusti 2021 utan dosage.

 

Mycket bra! Den är ung, men relativt tillgänglig redan nu.

 

Doft: Gräddig, något fruktig, komplex och något oxiderad doft med rostade toner. Inslag av gula äpplen, rostat bröd, pepparkakor, brioche och krut följs efter hand av stenfrukt, körsbär och lakrits.

 

Smak: Frisk, något fruktig och mycket torr smak av syrliga äpplen, hasselnötter, grädde och krita. Senare även röd persika och körsbär. Hög syra och bra energi.

 

Betyg idag: 87

 

Sannolikt bäst: 2027-2032

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar