Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

torsdag 15 februari 2024

Amaury Beaufort De Quoi Te Mêles Tu?

(100 % pinot noir)

 

16 juni 2023 (hemma)

 


 

Amaury Beaufort har gjort den här champagnen på inköpta druvor från sin kompis Loïc Naudinot. Det handlar om pinot noir från vingården De Quoi Te Mêles Tu? i Neuville-sur-Seine i Côte des Bar och skörden 2020. Flaskan blev degorgerad i november 2022 utan dosage.

 

Det här är en mycket bra champagne med härlig doft.

 

Doft: Generös, fruktig, parfymerad och efter hand kryddig doft med inslag av hallonsoda, smultron, clementin, vitpeppar och tvål.

 

Smak: Frisk, bärig och mycket torr smak av hallonsoda och clementin med viss sälta.

 

Betyg idag: 85

 

Sannolikt bäst: 2028-2034

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar