Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

tisdag 20 februari 2024

2006 Pehu Simonet Face Nord Millésimé

(50 % pinot noir, 50 % chardonnay)

 

25 juni 2023 (hemma)

 


 

Årgångschampagnen Face Nord 2006 från Pehu Simonet är mycket bra och fullt utvecklad.

 

Champagnen är gjord på hälften ekfatsjäst pinot noir från Verzenay och hälften ståltanksjäst chardonnay från Verzenay och Le Mesnil-sur-Oger. Flaskan blev degorgerad i juni 2015 med en dosage på 3 g/l. Jag köpte den från Caviste i juni 2017.

 

Doft: Utvecklad och komplex doft med inslag av mogna gula äpplen, grillad citron, svamp, smör och mandlar.

 

Smak: Utvecklad, syrlig, fruktig och torr smak med tydlig sälta. Citron, syrliga gula äpplen, hasselnötter och marsipan. Hög syra och mycket lång, något eldig eftersmak.

 

Betyg idag: 86

 

Sannolikt bäst: 2021-2026

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar