Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

lördag 10 februari 2024

2017 Parmantier Les Oriseaux

(100 % chardonnay)

 

11 juni 2023 (hemma)

 


 

Les Oriseaux från Parmantier görs på chardonnay från vingården Les Oriseaux i Merfy. Det handlar om rankor med sydlig exponering som planterades 1989. Champagnen är i likhet med odlarens övriga cuvéer jäst på fat och gjord utan dosage. Flaskorna från den här årgången blev degorgerade i juni 2022.

 

Det här är en mycket bra champagne, men den känns tydligt ung och oförlöst. Den lyfter dock ett litet snäpp till dag två.

 

Doft: Generös, fruktig och kryddig doft med inslag av citron, vitpeppar, mogen persika, vax och bakverk.

 

Smak: Ung, frisk, fruktig, mycket torr och mycket ren smak med fin sälta. Efter hand något oxiderad. Gröna äpplen, citron, persika och grapefrukt.

 

Betyg idag: 86

 

Sannolikt bäst: 2028-2033

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar