Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

fredag 9 februari 2024

2017 Parmantier Le Caqueray

(100 % chardonnay)

 

8 juni 2023 (hemma)

 


 

Parmantier Frère & Soeur är en av de mest intressanta nya producenterna i Champagne. Familjefirman drivs av syskonparet Stéphane & Célia (bror och syster – frère et soeur) Parmantier. Deras släkt har varit vinodlare sedan 1683, men det är först i denna generation man har börjat producera vin. Man äger tio hektar vinodlingar belägna i Merfy och Chamery i Montagne de Reims. Stéphane och Célia har ställt om till ett ekologiskt och biodynamiskt arbetssätt med tydligt fokus på biologisk mångfald. I källaren är filosofin att arbeta med en så liten påverkan som möjligt. Det tankesättet symboliseras av valet av logotyp: en snöflinga. Den sköra snöflingans unika konstruktion förstörs när människans hand rör vid den. Endast med ett minimum av ingrepp kan man respektera naturen, eller mer specifikt druvor och vin.

 

Syskonen Parmantier har hunnit lansera sex olika champagner och en röd coteaux champenois. Samtliga är jästa och lagrade på fat och framställda utan filtrering och dosage. Alla är också rena årgångsviner och producerade i små volymer (699-1363 flaskor per vin).

 

Le Caqueray görs på chardonnay från en vingård i Chamery. Det är rankor med syd/sydöstlig exponering som planterades 1988. Den här flaskan degorgerades i juni 2022.

 


 

Det här är en härlig champagne! Den känns ung och oförlöst från början, men öppnar upp sig fint från glas två. Jag ser verkligen fram emot att få prova kommande årgångar av denna champagne! Det här är trots allt 2017.

 

Doft: Generös, fruktig, kryddig och parfymerad. Inslag av citron, stenfrukt, vax, kex och senare massor av cantaloupe. Dag två uppstår tydligt laktiska och gräddiga toner.

 

Smak: Frisk, fruktig, torr och mycket ren smak med fin sälta. Även om chardonnay är något av en kamelont, där karaktären påverkas av växtplatsen, skulle jag vilja drista mig att påstå att smaken här är tydligt druvtypisk. Det är toner av citron, omogen persika och tropisk frukt. Dag två även citronmarmelad.

 

Betyg idag: 88

 

Sannolikt bäst: 2028-2033

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar