Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

måndag 26 februari 2024

2018 Etienne Sandrin A travers Celles

(80 % pinot noir, 20 % pinot blanc)

 

4 juli 2023 (hemma)

 


 

Det här är första gången jag provar något från Etienne Sandrin. Etienne och hans fru Anne tog över familjeverksamheten efter Etiennes pappa 2006, varpå man införde ett ekologiskt och sedermera biodynamiskt arbetssätt. Man fortsatte dock att sälja samtliga druvor till det lokala kooperativet och det var först 2014 man började framställa egen champagne i liten skala, i första hand för eget bruk och den närmaste vänkretsen. De håller till i Celles-sur-Ource i Côte des Bar, där man även hittar Cédric Bouchard. Man har tillgång till 9,56 hektar mark planterad med 87 % pinot noir, 11 % pinot blanc och 2 % chardonnay. Den höga andelen pinot blanc är typisk för Celles-sur-Ource. Merparten av druvorna säljs fortfarande och den egna produktionen stannar vid 7000 flaskor per år, trots att den ökat på senare år. Sortimentet har vuxit till (åtminstone) fem champagner och ett stilla vitt vin.

 

I likhet med nämnde Cédric Bouchard använder man uteslutande ståltank när man jäser sina viner och man har en ambition om en så liten påverkan som möjligt. Samtliga champagner är rena årgångsviner.

 

A travers Celles (genom Celles) framställs på druvor från tre lägen i hembyn: Mouille-Brant, Vieux Moulin och Grille Besace. Pinot noir kompletteras med en femtedel pinot blanc och den här utgåvan är baserad på 2018 års skörd. Flaskan blev degorgerad i mars 2021 utan dosage.

 

Det här är en mycket bra champagne och en bra introduktion till denna småskaliga producent. Pinot blanc-tonerna är väldigt framträdande.

 

Doft: Fruktig och något kryddig doft med tydliga toner av pinot blanc. Inslag av päron, gröna äpplen, citron, yoghurt, honung och lite lätt rostat ljust bröd följs efter hand av fläder och salmiak.

 

Smak: Fruktig, frisk och mycket torr smak av päron, citron, gröna äpplen och salmiak. Hög syra och lång eftersmak av päron.

 

Betyg idag: 87

 

Sannolikt bäst: 2027-2033

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar