Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

lördag 17 februari 2024

Egly-Ouriet V.P. (2008-bas)

(70 % pinot noir, 30 % chardonnay)

 

20 juni 2023 (hemma)

 


 

Den här utgåvan av V.P. från Egly-Ouriet är baserad på 2008 års skörd (60 %) med tillägg av reservvin från 2006 (40 %). Flaskan blev degorgerad i maj 2016 efter 82 månaders lagring på jästfällningen. Dosagen uppgår enligt uppgift till 2 g/l.

 

Den härligt generösa doften levererar från start, men smakmässigt är den lite trögstartad. Den känns platt och nästan intetsägande till en början, men vaknar successivt till liv. Det är en härlig champagne som är som bäst på tredje dagen!

 

Doft: Utvecklad, fruktig, kryddig och något oxiderad. Inslag av övermogna gula äpplen, äppelkaka med vaniljsås, kex, citrus, hasselnötter, honung, plommon och kryddnejlika.

 

Smak: Utvecklad, syrlig, fruktig, kryddig, mycket torr och oxiderad smak med fin sälta. Gröna äpplen, citron, lime och kiwi. Hög syra och mycket lång eftersmak.

 

Betyg idag: 91

 

Sannolikt bäst: 2023-2029

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar