Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

söndag 21 juli 2024

Georges Remy Les Quatre Terroirs no 20

(73 % pinot noir, 27 % chardonnay)

 

25 november 2023 (hos David i Lomma)

 


 

Det är provning och totalt sexton flaskor serveras blint, uppdelade på fyra flighter. Kvällens första champagne visar sig vara Les Quatre Terroirs från Georges Remy.

 

Namnet på champagnen syftar på de fyra byar där Remy har odlingar: Bouzy, Ambonnay, Louvois och Tauxières. Samtliga bidrar till denna instegschampagne. Den här utgåvan är till 94 % baserad på skörden 2020 med tillägg av reservvin från 2019 (3 %) och 2018 (3 %). Flaskan blev degorgerad i april 2023 utan dosage.

 

En härlig champagne!

 

Doft: Generös, blommig och skönt oxiderad. Inslag av hyacint, citron, hallon, rabarber, röda äpplen och banan.

 

Smak: Frisk, fruktig, blommig, mycket torr och fint oxiderad. Något tunn. Hallon, mogna äpplen och citron.

 

Betyg idag: 88

 

Sannolikt bäst: 2028-2034

 

Mina intryck av andra utgåvor (med länkar till resp. inlägg):

No 16: 85 (2021-01-20)

No 19: 88 (2022-07-06)

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar