Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

torsdag 9 februari 2023

2016 Georges Remy Le Mont de Tauxières, med flera

(50 % pinot noir, 50 % chardonnay)

 

6 juli 2022 (hos Georges Remy i Bouzy)

 

Den tredje dagen i Champagne inleds med en resa till Bouzy och ett mycket bra besök hos den noggranne Georges Remy. Jag delar upp mina intryck i två blogginlägg.

 


 

Vi börjar med ett besök i vingården Les Hauts Clos där Georges visar prov på sitt omsorgsfulla arbete. Sedan åker vi tillbaka till vineriet där vi får smaka ett stort antal fatprover från 2021. Samtliga är mycket bra och visar att även om året var något av en katastrof rent kvantitativt, så var kvaliteten på det lilla som skördades ofta väldigt hög.

 


 

Vi avslutar med en provning med fem härliga champagner och två stilla viner, där inte minst de båda sistnämnda ännu en gång visar på storheten i 2019.

 

Les Hauts Clos i alla ära, men den champagne som imponerar mest idag är Le Mont de Tauxières 2016.

 

Champagnen görs på lika delar pinot noir och chardonnay från vingården Le Mont Tauxières i Bouzy, rankor som planterades 1971 respektive 1973. 2016 är den tredje årgången som görs efter 2014 och 2015. Jag har tidigare druckit årgång 2015.

 

Le Mont de Tauxières, som i likhet med Remys övriga produktion är jäst på fat, görs utan dosage och den här flaskan blev degorgerad i april 2022. Jag har sett flaskor med både tidigare och senare degorgeringsdatum.

 

Det här är en fantastisk champagne! Den är givetvis ung, men redan riktigt härlig.

 

Doft: Härligt fruktig och lite jordig. Inslag av bakverk, kaffe, nougat, kiwi och passionsfrukt.

 

Smak: Frisk, fruktig och torr smak med härlig energi. Gröna äpplen, citron, mandlar och viss sälta.

 

Betyg idag: 90(+)

 

Sannolikt bäst: 2029-2035

 

Vi provar bland annat även dessa tre:

 

Les Quatre Terroirs (2019-bas) (77 % pinot noir, 23 % chardonnay): Basårgång 2019 (94 %) med en skvätt reservvin från 2018. Mycket bra! Kryddig och fruktig doft med inslag av bakverk och kex. Fruktig, frisk och torr smak som domineras av gula äpplen. Viss sälta. Härlig koncentration!

Betyg idag: 88. Sannolikt bäst: 2027-2033

 

Les Vaudayants Rosé No. 19 (100 % pinot noir): Baserad på skörden 2019 med en aning (4 %) rött vin från 2018 och gjord utan dosage. Mycket bra! Det är tydliga cidertoner med inslag av röda äpplen och kiwi i både doft och smak. En lätt, lätt skalbeska kompletterar den senare.

Betyg idag: 88. Sannolikt bäst: 2027-2033

 

2018 Les Muits (100 % chardonnay): En nydegorgerad flaska. Mycket bra, men tydligt ung och oförlöst. Fruktig doft av gröna äpplen och citron. Ung frisk, något fruktig och torr smak av gröna äpplen och omogen frukt.

Betyg idag: 86(+). Sannolikt bäst: 2028-2034

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar