Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

tisdag 24 september 2024

2004 Janisson Baradon Toulette

(100 % chardonnay)

 

6 februari 2024 (hemma)

 


 

Toulette är en av Épernaybaserade Janisson Baradons vingårdschampagner och det här är som synes årgång 2004. Den görs på chardonnay från gamla rankor (planterade 1947) och vinifieras på ekfat utan den malolaktiska jäsningen. Champagnen såldes från början som Special Club 2004 – därav att den till skillnad från senare årgångar är buteljerad på den bulliga Special Club-flaskan – men efter att producenten lämnat Special Club-samarbetet Club Trésors de Champagne döpte man om den.

 

Jag provade Toulette 2004 i juli 2018 när den fortfarande var relativt ung. Idag är den fullt utvecklad och mycket, mycket bra!

 

Doft: Mogen, kryddig, komplex och oxiderad. Inslag av mogna röda äpplen, smör och punschpraliner följs av mogen aprikos, paranötter, vanilj, ek, lakrits och lagrad ost.

 

Smak: Utvecklad, frisk, fruktig, kryddig och torr smak med bra koncentration. Mogna äpplen, mogen citrus, mogen aprikos, torkad frukt och punschpraliner. Hög syra, men bra balans.

 

Betyg idag: 88

 

Sannolikt bäst: 2019-2024

 

Mina tidigare intryck av Toulette 2004:

2018-07-13: 87

 

Mina intryck av andra årgångar:

2005: 87(+) (2015-02-13)

2010: 86 (2023-08-18)

 

Ur det här perspektivet ser man Special Club-emblemet på flaskan:

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar