Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

söndag 29 september 2024

2019 Emilien Allouchery Le Répertoire

(100 % pinot noir)

 

16 februari 2024 (hemma)

 


 

Emilien Allouchery är en mycket intressant ny producent. Eller ny och ny, Emilien utgör den fjärde generationen i familjen Allouchery-Perseval i Écueil och har varit involverad i familjefirman sedan 2006. Parallellt med den verksamheten beslutade han sig under 2018 för att sjösätta ett sidoprojekt: champagner i eget namn! Vid samma tidpunkt hade han även börjat ställa om familjens odlingar till ett ekologiskt jordbruk, efter att man redan tidigare tillämpat ett hållbart arbetssätt utan kemiska bekämpningsmedel. Familjen har tillgång till åtta hektar vingårdsmarker, huvudsakligen planterade med pinot noir men även chardonnay.

 

Under 2023 släppte Emilien Allouchery sina tre första champagner i eget namn: 2019 Le Répertoire, 2019 La Scène och 2018 La Répétition.

 

Det här är alltså Le Répertoire, som är gjord på pinot noir från gamla rankor (planterade 1966-1967) i hembyn Écueil. Vinet fick till 80 % sin första jäsning på ekfat och till 20 % i amforor av sandsten. Efter tio månaders lagring buteljerades det i juli 2020 i sammanlagt 1255 flaskor. Den här blev degorgerad i april 2023 med en dosage på 3,5 g/l.

 

Det här är en jättebra champagne!

 

Doft: Generös, kryddig och parfymerad. Inslag av tropisk frukt, vanilj, mogen citrus och lätt rostat bröd med smör följs av körsbär och mandlar.

 

Smak: Generös, fruktig, syrlig och torr smak med fin sälta och bra energi. Mogen persika, mogen citrus, körsbär och björnbär. Hög syra, men bra balans. Långt avslut med toner av röda äpplen och plommon.

 

Betyg idag: 89

 

Sannolikt bäst: 2029-2035

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar