Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

fredag 27 september 2024

2008 Serge Jumel Cuvée Probus

(50 % chardonnay, 50 % pinot noir)

 

13 februari 2024 (hemma)

 


 

Serge Jumel är en producent med hemvist i Vertus i Côte des Blancs och Cuvée Probus verkar vara hans mest ambitiösa champagne. Serge Jumel har producentbeteckningen RC, vilket innebär att man är medlem i ett kooperativ (som producerar champagnen) men att man säljer under eget namn.

 

Jag köpte den här flaskan på Systembolaget i mars 2016. Det är mitt första och hittills enda möte med denna producent.

 

En bra champagne, men jag saknar lite energi och komplexitet.

 

Doft: Utvecklad, fruktig och kryddig. Inslag av mogna gula äpplen, smör, persika, hasselnötter och vitpeppar.

 

Smak: Utvecklad, syrlig, fruktig och torr smak med viss sälta. Citron, gula äpplen, lime och gul stenfrukt. Hög syra och skaplig längd.

 

Betyg idag: 84

 

Sannolikt bäst: 2021-2026

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar